Якщо посилка пошкоджена чи втрачена.
Ваша посилка згоріла, зникла чи пошкоджена? Що ж робити у такому випадку? Перш за все, коли Ви маєте намір звернутися до оператора поштового зв’язку, необхідно ознайомитись з Публічним договором про надання послуг з організації перевезення, відправлень, що розміщений на офіційному веб-сайті. Кожному відправнику видають експрес-накладну, підписуючи яку, людина погоджується з усіма умовами Публічного договору (далі – Договір).
Треба пам’ятати, що відповідно до умов Договору передбачений обов’язок відправника запаковувати відправлення для його збереження під час транспортування та його розвантажувально-завантажувальних робіт, а також скріпити фірмовою клейкою стрічкою або пломбою, щоб запобігти доступу до вмісту відправлення. Упаковка відправлення повинна відповідати державним стандартам та вимогам, встановленим Правилам перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, та чинним умовам експедитора.
Основне, що потрібно знати стосовно вимог до упаковки:
тип упаковки повинен відповідати особливостям відправлення;
упаковка відправлення повинна забезпечувати його цілісність під час транспортування з урахуванням вантажно-розвантажувальних робіт;
упаковка повинна враховувати можливість перевантаження відправлення в дорозі, температурний режим, вологість та погодні умови.
Відповідно до умов Публічного договору експедитор не зобов’язаний здійснювати перевірку вмісту відправлення та відповідності упаковки особливостям відправлення. На операторів покладається обов’язок забезпечувати схоронність поштових відправлень і грошових коштів з моменту їх прийняття для надання поштових послуг до моменту їх видачі одержувачу. Вони несуть за це матеріальну відповідальність. Неналежне надання послуг поштового зв’язку – це втрата, нестача, псування або пошкодження прийнятих до перевезення поштових відправлень.
Щоб отримати компенсацію за пошкоджені або втрачені поштові відправлення, клієнти поштових операторів повинні пам’ятати наступне.
Завжди зберігайте оригінали та копії документів, які підтверджують факт укладення договору про надання послуг поштового зв’язку. Це може бути сам договір, або чек в якому зазначена інформація про дату відправлення, час, вартість, адреса відправника/отримувача.
Відразу після виявлення пошкодження поштового відправлення здійсніть документальне фіксування обсягів завданої шкоди або факту втрати поштового відправлення.
На поштовому відправленні робиться позначка «Надійшло у пошкодженому вигляді», яка засвідчується підписом працівника поштового зв’язку і проставляється відбиток календарного штемпеля.
У разі виявлення розходжень фактичної маси посилки чи листа з оголошеною цінністю, працівник поштового зв’язку повинен скласти відповідний акт, який підписується ним та керівником об’єкта поштового зв’язку.
Якщо під час розкриття поштових відправлень з позначкою «З описом» було виявлено нестачу, заміну, повне або часткове пошкодження чи зіпсуття вкладення, працівник поштового зв’язку складає акт у трьох примірниках, який підписується ним, керівником об’єкта поштового зв’язку та одержувачем. Один примірник акту видається одержувачу.
У випадку виявлення втрати поштового відправлення споживачам рекомендується вимагати від працівника поштового зв’язку складання акту, який підписується ним, керівником об’єкта поштового зв’язку і одержувачем.
Умови та обставини, які впливають на визначення розміру компенсації за пошкодження або втрату поштового відправлення.
Згідно ст. 18 Закону України «Про поштовий зв'язок» оператор несе перед клієнтом матеріальну відповідальність у наступних випадках:
за повну втрату реєстрованих поштових відправлень (рекомендованого листа, бандеролі, поштової картки, повідомлення про вручення поштового відправлення), посилок та прямих контейнерів без оголошеної цінності – відшкодування вартості послуг поштового зв’язку та штраф у розмірі 100% вартості цих послуг;
за часткову втрату (пошкодження) вкладення посилки без оголошеної цінності – відшкодування його вартості, що пропорційна масі втраченої або пошкодженої частини вкладення шляхом ділення розміру тарифу за пересилання на чисту масу вкладення та штраф у розмірі 100% вартості послуг поштового зв’язку;
за повну втрату (пошкодження) вкладення посилки з оголошеною цінністю, листа або бандеролі з оголошеною цінністю – відшкодування в розмірі суми оголошеної цінності поштового відправлення, вартості послуг поштового зв’язку та штраф у розмірі 25% вартості цих послуг;
за часткову втрату (пошкодження) вкладення посилки з оголошеною цінністю, листа або бандеролі з оголошеною цінністю з описом вкладення – повернення (відшкодування) вартості вкладення або його пошкодженої частини згідно з описом, вартості послуг поштового зв’язку та штраф у розмірі 25% вартості цих послуг.
До слова, оператор та споживач в умовах договору про надання послуг поштового зв’язку можуть зазначати інші умови виплати та розмір компенсації за пошкодженні або втрачені поштові відправлення.
Отже, розмір компенсації за втрачене поштове відправлення буде пропорційно залежати від суми оголошеної цінності поштового відправлення, а не від фактичної вартості речей, які відправлялися у поштовому відправлені.
Оператор може бути звільненим від матеріальної відповідальності перед клієнтом, якщо доведе, що втрата або пошкодження вкладення поштового відправлення сталися внаслідок дії непереборної сили (землетрус, ураган, повінь тощо).
На підставі наявних доказів (акти, фото-фіксація) зверніться до оператора із письмовою претензією про отримання компенсації за пошкоджене або втрачене поштове відправлення. Оператор зобов’язаний надати письмову відповідь споживачу у місячний термін з моменту відправлення претензій.
Споживачі мають право звернутися до суду з позовом до оператора про виплату компенсації за пошкоджене або втрачене поштове відправлення у випадках зазначених у законодавстві України.
За більш детальною інформацією звертайтеся до Білопільського бюро правової допомоги: м. Білопілля , вул. Соборна, 53, або за телефоном 9-10-87.
Білопільське бюро
правової допомоги